szelíd gyógymódok

4 ok, ami miatt az újévi fogadalmak ritkán válnak valóra

Hányszor tettél már életedben fogadalmat újévkor? Minden évben? Hányat tartottál be közülük? Keveset vagy egyet sem? Mennyire érezted rosszul magad ezután? Nagyon vagy borzasztóan? Íme az okok és a megoldási lehetőségek, hogy valóban meg tudd változtatni azt az életedben, amit szeretnél. Bár január 1-je már elmúlt, a változtatás lehetősége csak a Te kezedben van, így nem dátumhoz kötött, vagyis ha még nem tetted meg az újévi fogadalmaidat, olvass tovább, hogy hatékony legyél!

Miért hoznak ritkán valódi változást az újévi fogadalmak?

  1. Mert nem akarod igazán. Tudom, ez keményen hangzik, de így igaz. Ha azt tűzted ki célul, hogy leszoksz a cigiről, de a munkahelyi pletyiket csak a bagós brigádtól lehet megtudni, és Te nem élsz pletykák nélkül, akkor a dohányzást sem fogod mellőzni, mert a két dolog összekapcsolódik a fejedben: a pletyka és a cigi. Ha szét tudod választani, és máshonnan is be tudod gyűjteni az infót, a bűzrúdról is könnyebb lesz leszokni. VAGY: már évek óta  megfogadod,hogy az adott évben megtanulsz mondjuk német nyelven társalogni, de két hét után mindig lemondod az órákat és akkor is csak nyökögsz? Vajon az olasz miért megy mégis annyival jobban?
  2. Túl nagyot álmodtál.  A nagy célokkal nincs gond, csak fel kell építeni az oda vezető utat. Ha utoljára évekkel ezelőtt sportoltál, akkor ne várd el magadtól, hogy január 1-jén simán lefutsz 10 km-t, mert nem fog menni. 
  3. Nem a saját célodat szolgálja a fogadalom. Ez alapvetően visszavezethető az első okra, de azért emeltem ki, mert sokszor előfordul, hogy azért mész bele ilyesmibe, mert nem akarsz konfrontálódni, egyszerűbb így. Gondolod Te. Ezzel viszont az a probléma, hogy a célt nem fogod elérni, hiszen nem vagy motivált, az adott dolgot valójában nem akarod megtenni, és ez újabb konfliktushoz vezet. 22-es csapdája, más néven.
  4. Félsz. Hogy mitől pontosan? Például magától a változástól, attól, hogy mi történik majd, ha megteszed azt az adott dolgot. Például, hogy mit fog Rólad gondolni a családod, a barátaid, a párod – azok az emberek, akiknek fontos a véleménye számodra. VAGY félsz a kudarctól, attól, hogy esetleg nem éred el a célodat, azt amire vágysz, ami boldoggá tenne. 

Ha bármelyik pontnál, esetleg többnél is, netán mindegyiknél magadra ismertél, ne csüggedj, ugyanis van megoldás! Nézzük ezeket sorban. 

  • Amikor nem akarsz igazán megtenni valamit, csak úgy csinálsz, mintha – mondjuk teszel egy fogadalmat -, azzal elaltattad a belső hangot egy időre, ami figyelmeztetett, hogy rosszul érzed magad, tehát valamit meg kellene változtatni. Ilyenkor a fogadalom csak elterelő hadművelet saját magad számára, halogatod azt, amiről tudod, hogy előbb-utóbb meg kell tenned. Ebben az esetben érdemes átgondolnod, vajon mi vezetett a halogatáshoz vagy miért nem hoz eredményt mondjuk a nyelvi kurzus. Légy őszinte magadhoz, és ha megvan az OK, formáld át a célt, hogy az teljesen a Tiéd lehessen!
  • Hosszútávú változást úgy lehet elérni az életed bármilyen területén, ha új szokásokat vezetsz be, ezeket is lépésről lépésre. Ha az volt a fogadalmad, hogy maratonista leszel 2017-ben, akkor azt fel kell építeni. Először két perc futás után is kiköpöd a tüdődet, de ha minden másnap elmész kocogni fél órát, egy hónap után gond nélkül lefutsz majd 5 km-t. De ha mégsem futni mész, csak sétálsz egy nagyot a pároddal, akkor se bántsd magad, hiszen mozogtál. A lényeg, hogy légy türelmes önmagaddal! Nem az számít,hogy mekkora lépéseket teszel meg az új szokás kialakítása felé vezető úton, hanem, hogy minden nap megtedd, hiszen ettől elégedetté válsz, nő az önbecsülésed. 
  • Amikor mások céljait valósítod meg, szintén érdemes feltenni a kérdést önmagadnak, vajon miért cselekedsz így és miért nem mondasz nemet, miért nem állsz ki magadért, miért fontosabb számodra mások célja, mint a sajátod. Mások miért fontosabbak Neked, mint Te saját magad? Ha Te nem törődsz a céljaiddal, akkor szerinted ki fogja megtenni helyetted?
  • A félelem időnként megvéd Téged attól, hogy árts magadnak, ugyanakkor, ha túlságosan jelen van az életedben, gátol abban, hogy önmagad lehess. Gondold végig, hogy pontosan mitől félsz: ha olyan az adott dolog természete, gyűjts róla információt. Például szeretnél külföldön munkát vállalni, de nem ismered a másik ország szabályrendszerét, nem tudod, hol lakhatsz stb. Járj utána! Az információ segít a döntéshozatalban és magabiztossá tesz. VAGY: félsz a kudarctól, ezért bele sem vágsz. De szerinted ki veszít: az, aki megtette az első lépést az úton, de felbukott egy akadályban vagy az, aki el sem indul az úton? Amennyiben a félelmeid oka az, hogy hogyan vélekednek Rólad mások, nézd át, hogy kik ezek az emberek, és hogy a véleményük valóban olyan meghatározó-e számodra. Ha a válasz igen, oszd meg velük a kételyeidet, hogy biztos lehess benne, van-e alapjuk. Ezután pedig légy büszke magadra, és dönts úgy, ahogy számodra a legjobb! 

Ha még több információt szeretnél kapni a blogon olvasott témákkal kapcsolatban, iratkozz fel a Szelíd Gyógymódok hírlevélre!

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az NLCafé-ra!